۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

اعتراض کارگران به حادثه مرگبار در کارخانه ایران خودرو

سلام همکار عزیز برای اطلاع از اخبار ایران خودرو به گروه تکاپو ببیوندید واز وبلاگ خودرو کار بازدید کنید اخبار و گزارشات ونظریات خودرا برای ما ارسال کنید خودرو کار جمعی از کارگران ایران خودرو*

اعتراض کارگران به حادثه مرگبار در کارخانه ایران خودرو



کارخانه ايران خودرو، بيش از 300000 هزار کارگر دارد که در سه شيفت مشغول کار هستند.

۱۳۸۹/۱۱/۰۶

بهروز کارونی

گزارش های رسیده از تهران حاکی است که بر اثر انحراف یک کامیون حامل بار خودرو در محوطه کارخانه ايران خودرو در جاده تهران – کرج حداقل چهار نفر کشته شده اند.



بر اساس اين گزارش ها، حادثه یاد شده ساعت ۱۱ و ۳۰دقيقه سه شنبه شب رخ داد و در جریان آن، ۱۳ نفر نيز زخمی شده اند.



خبرگزاری های ایران در مورد دليل انحراف اين کاميون، توضيح بيشتری نداده اند، اما جمعی از کارگران ايران خودرو در بيانيه ای که به اين مناسبت انتشار داده اند، گفته اند که ترمز کاميون کمپرسی بنز دچار نقص فنی شده بود و در حال ورود از درب شماره ۹ ايران خودرو بود که بر اثر بريدن ترمز، با تعدادی از کارگران برخورد کرد.



اين بيانيه نيز شمار کشته شدگان را چهار نفر ذکر کرده است.



در اين ميان، وبسايت گروه صنعتی ايران خودرو، در خبر کوتاهی در مورد اين حادثه، بی احتياطی راننده را دليل بروز اين اتفاق دانسته است.



در همين حال، برخی از رسانه های رسمی در ايران، از اعتراض کارگران کارخانه ايران خودرو خبر داده اند.



واحد مرکزی خبر و خبرگزاری ايلنا نوشتند: بعد از اين حادثه، شماری از کارگران کارخانه به شرايط سخت کاری اعتراض کردند و تاسيس يک تشکل کارگری را برای حمايت از حقوق شان در کارخانه ايران خودرو خواستار شدند.



بر اساس اين گزارش، برخی از کارگران در مصاحبه با خبرنگاران به کار اجباری در ايام تعطيل، مانند روز اربعين، اعتراض داشتند.



اين رسانه ها اشاره ای به چگونگی اين اعتراض نکردند، اما کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری در بيانيه ای، از متشنج شدن اوضاع در کارخانه ايران خودرو پس از اين حادثه خبر داده و گفته است که کارگران عليه جواد نجم الدين، مدير عامل کارخانه، شعار داده اند.



بر اساس اين گزارش که تاکنون از سوی منبع ديگری تاييد نشده، ميان کارگران و نيروهای حراست کارخانه ايران خودرو درگيری روی داده است.



کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری همچنی گفته است که نيروهای ضد شورش به محل کارخانه اعزام شدند و تظاهرات کارگران را سرکوب کرده اند.



در اين حال، جمعی از کارگران ايران خودرو با انتشار بيانيه ای، روز چهارشنبه را روز عزا و تعطيل اعلام کردند و از هزاران کارگر اين کارخانه خواستند تا در اين روز، دست از کار بکشند.



تاکنون خبر تاييد شده ای در مورد دست از کار کشيدن کارگران اين کارخانه منتشر نشده است.



البته وبسايت «جهان نيوز»، از سايت های اصولگرای منتقد دولت، روز چهارشنبه از تجمع کارگران ايران خودرو در مقابل دفتر مديرعامل اين کارخانه شرکت خبر داد و نوشت: مديران ايران خودرو برای منتشر نشدن اخبار داخل اين کارخانه، روز چهارشنبه را برای تمام کارگران ستادی ايران خودرو و شرکت های تابعه تعطيل اعلام کردند.



کارخانه ايران خودرو، بيش از ۱۰ هزار کارگر دارد که در سه شيفت مشغول کار هستند.



در اين ميان، جواد نجم الدين، مديرعامل گروه صنعتی ايران خودرو، با گفتن تسليت به خاطر کشته شدن چهار کارگر اين کارخانه، دستور داده است تا تيم ويژه ای برای پيگيری اين حادثه تشکيل شود.



به گفته برخی از کارشناسان، آمار حوادث ضمن کار در ايران بالا است، اما گزارش های مربوط به همه اين حوادث منتشر و اعلام نمی شوند.



محمد صفوی، کارشناس حوادث ضمن کار در کانادا و فعال سابق سنديکايی در ايران، در گفت و گو با راديو فردا، این موضوع را تایید می کند و در پاسخ به این پرسش که در قوانين ايران، تا چه اندازه درباره ايمنی کارگران توجه شده است، پاسخ می دهد: «در قانون کار ايران، به مسائل بهداشت و ايمنی کارگران اشاره شده است. همچنين نهادهای خصوصی وجود دارند که در اين زمينه کار می کنند و موارد غير ايمن و غير بهداشتی کار را متذکر می شوند. ولی مسئله اصلی در صنعت و نهاد، اولاً با يک نهاد کار بسيار استبدادی روبرو هستيم. فضای کار ما يک فضای دموکراتيک نيست، يعنی کارگران تشکل ها و سنديکاهای مستقل خود را ندارند.»



وی می افزايد: تجربه جهانی می گويد هر جا تشکل و سنديکا وجود داشته، توانسته اند با نظارت کامل بر اجرای دقيق قوانين بهداشت و ايمنی محيط کاری، صدمات و خسارات ناشی از حوادث کار را پايين بياورند. ولی از آنجا که ما يک سيستم نظارتی مؤثر در محيط های کاری نداريم، در نتيجه، قوانين موجود هم بسيار بی اثرند و کارفرمايان معمولاً به اجرای آن تن نمی دهند.



اين کارشناس حوادث ضمن کار اشاره می کند: حتی بر اساس آمارهای دولتی می بينيم که مسئول ۸۰ تا ۹۰ درصد از حوادث کار، کارفرمايان و عدم نظارت دولتی هستند. بازرسان بايد کارخانه ها و معادن را کنترل کنند، اما اين محيط ها معمولاً مورد بازرسی قرار نمی گيرند.



وی تاسيس تشکل های کارگری را عامل مهمی در وادار کردن کارفرمايان به رعايت ايمنی محيط های کار می داند.



در همين ارتباط، به گزارش خبرگزاری ايلنا، حسن صادقی، معاون دبير کل خانه کارگر تهران، گفت: مطابق قانون، کارفرما نمی‌تواند بدون پيمان دسته جمعی معتبر، برای کارگران بيش از دو ساعت اضافه کاری تعيين کند.



وی با اشاره به اينکه در شرکت ايران خودرو هيچ تشکل صنفی کارگری فعاليت ندارد، گفت: روز اربعين، ‌روز تعطيل رسمی است که مطابق قانون کار، کارفرما نمی تواند بدون توافق با کارگر و تشکل صنفی کارگری در اين روز، کارگاه يا کارخانه را داير کند.



اين مسئول خانه کارگر همچنين گفت که در سال‌های گذشته، مسئولان ايران خودرو از طريق اضافه کاری‌های طاقت فرسا، بر کارگران فشار آورده‌اند.



چاپ کنید برای دوستان خود بفرستید ارسال

xGoogle BookmarksFacebookMySpaceBalatarinTwitterYahoo Bookmarksراهنمایی

Comment SortingLatest FirstChronological(۱۰) برای ارسال نظر، اینجا کلیک کنید

نظراتتوسط: احمد

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۱۳:۱۶ آقا سیروس جالبه که چشمات از هامبورگ، کارخانه ایران خودرو رو دیده. بنده خدا، کارگرایی که اونجا کار می کردن، و فعالیت هم می کنن، گفتن چهار تا کشته شدن. حالا تو می خوای برای خودت، کشته اضافه کنی؟

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: ali

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۱۲:۵۰ سلام

تعداد کشته شدگان بین 6 تا 8 نفر هست نه 4 نفر بعدشم کسی دنبال خرابکاری یا دشمنی با نظام نیست حرف همه کارگرها دریافت حق و حقوق شونه که اقای نجم الدین با اودردن دوستای خودش مثل اقای شیخ زاده باند باز سهمیه پاداش همه رو به مدیرا میده و اونم به دوستش اقای عظیمی پور که جدیدا مدیر شده همون شب حادثه اومده تو سالن ها گفته همتون رو میدم با باتون برقی بزنن ایا واقعا اینه سهم کارگری که از شدت حادثه دوستش زار میزده و صحنه کشته شدن دوستاش رودیده اونم تو شبکاری که به زور اوردن سر کار؟

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: تقی کارگر

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۱۱:۰۸ تا کارگران نتوانند تشکل های خودشان را سر وسامان بدهند نمیتوانند از اولیه ترین حقوق خودشان که شامل رعایت قوانین کار جهانی اعم از ساعات قانونی کار استفاده از محیط بهداشتی و ایمنی کار و مزایای عادلانه و حق اعتصاب و ...

ار بدست بیاورند .

هر چند کارخانه ایران خودرو در مقایسه با کارخانجات دیگر ایران شرایط بهتری دارد چرا که کارخانه هایی هست که یکسال است به کارگرانش حقوق نداده اند . واقعا در بعضی از کاخانجات رابطه کارگر و کارفرما رابطه برده و برده دار است در هر صورت بیداری کارگران ما نیز به بیداری مردم ما ارتباط دارد . کارگر اگاه هم مفید تر کار میکند و هم در رسیدن به حقوق واقعی خودش پیگیر تر است .الان در این مملکت کارگران به محض اعتراض یا اخراج یا دستگیر یا مجبور به سکوت خواهند شد .

بامید فردای بهتر برای تمام کارگران جهان بالاخص کارگران ایران .

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: مینو از: کرج

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۱۰:۲۲ فقط ایران خودرو نیست که حق کارگراشو پایمال میکنه،تو حکومت جمهوری اسلامی این شده یه عادت،فقط آفرین به غیرت کسانیکه جلوی این بی عدالتیها می ایستند...

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: hamed از: teh

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۰۹:۵۹ خوب اینم میگذره دیگه . تو ایران که آدما ارزش ندارن.حالا مگه چی شده همش چهار نفر کشته شدن! چرا الکی شلوغش میکنین اینا هم شهید حساب میشن

پس زیاد نگران نباشید.

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: س.ف

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۰۹:۳۱ کم سره مردم کلاه بزارن این بلاها سرشون نیاد...انشالله ایران خودرو با خاک یکسان شه

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: ایرج

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۰۴:۳۷ مسئولان محترم رادیو فردا

چرا القاب ساختگی برای افراد درست می کنید.

آین آقایی که به نام محمد صفوی با ایشان مصاحبه کرده اید کجا کارشناس حوادث حین کار است؟ ایشان را فعال کارگری بنامید کسی معترض نیست ولی کارشناس یعنی کسی که تحصیل دانش در این رابط و مقایسه جهانی آن داشته باشد که ایشان فاقد چنین آموخته ای است.

چرا اصرار دارید با القاب ساختگی کار کنید و این آقا چرا به شما معرفی غلط از خودش داده؟

کافی بود اسم ایشان را سرچ می کردید...

پاینده باشید

ایرج عالمی

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: siroos از: hamburg

۰۷ ۱۱ ۱۳۸۹ ۰۰:۲۳ خوب رادیو فردا اینا رو که اخبار استبدادی ایران گفته پس بیا اینا رو هم تو سانسور کن که شکی توش نباشه اول که ده نفر کشته شدند نه چهار نفر دوم تمام کارگرها کارخانه را بستند و به مدیران و مسئولان حمله کردند و انها را یک کتک مفصل زدند حراست هم پا به فرار گذاشت و هم اکنون هم کارخانه تعطیل شده

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: محمود

۰۶ ۱۱ ۱۳۸۹ ۲۳:۵۹ از بسیاری از این حوادث میشه جلوگیری کرد ولی کیه که پی گیر باشه!

تنها چیزی که ارزش نداره تو ایران جون انسان هاست.

با خانواده درگذشتگان ابراز همدردی میکنم.قابل تصور نیست که یک پدر یا همسر یا برادر جهت کار در شیفت شب به کارخانه برود و دیگر هیچوقت برنگردد.

روزگار غریبیست!

--------------------------------------------------------------------------------

توسط: امیر

۰۶ ۱۱ ۱۳۸۹ ۲۲:۳۷ کارگران ایران خودرو می توانند با خراب کردن دستگاهها و ادامه اعتراضات ضربه سختی به حک.مت بزنند و ادامه اعتراضات موج بزرگی به همراه خواهد داشت