۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

حادثه در ایران خودرو !! اعتراض تشکل های کارگری

سلام همکار عزیز برای اطلاع از اخبار ایران خودرو به گروه تکاپو ببیوندید واز وبلاگ خودرو کار بازدید کنید اخبار و گزارشات ونظریات خودرا برای ما ارسال کنید خودرو کار جمعی از کارگران ایران خودرو*
شماری از تشکل های کارگری خواستار پیگیری حادثه رانندگی سه شنبه شب در کارخانه ایران خودرو شده اند که حداقل، چهار کشته و ۱۳ زخمی بر جای گذاشته است.




این حادثه، زمانی روی داد که یک دستگاه کامیون، در حال ورود به در شماره ۹ این کارخانه، در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه سه شنبه شب برخورد کرد.




یکی از کارگران ایران خودرو که زخمی و در بیمارستان بستری شده است، درباره این حادثه به تلویزیون دولتی ایران گفت:«با دوستانم سر کار می رفتم که از پشت سر صدای ترمز شنیدم. دیگه نفهمیدم.»



یک کارگر دیگر این کارخانه نیز گفت:«یک دفعه دیدم از پشت سر، صدا می آید؛ صدای برخورد ماشین و بعد پرت شدم.»



در این میان، موضوعی که مورد اشاره رسانه ها قرار گرفته، اعتراض کارگران کارخانه ایران خودرو است.



واحد مرکزی خبر و خبرگزاری ایلنا نوشتند: بعد از این حادثه، شماری از کارگران کارخانه به شرایط سخت کاری اعتراض کردند و تاسیس یک تشکل کارگری را برای حمایت از حقوق شان در کارخانه ایران خودرو خواستار شدند.



خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از برخی شاهدان عینی، از اعتراض صنفی کارگران در جریان مراسم یادبود که درون محوطه ایران خودرو برگزار شد، خبر داد.



ایرنا نوشت که این اعتراض به دلیل فراخوان کارگران در روز اربعین بوده است.

در همین ارتباط نیز فیلمی نیز در یوتیوب قرار گرفته است که گویای ابراز نارضایتی کارگران ایران خودرو از مدیریت این کارخانه است.



از جمله شعارهای کارگران «یا حسین » و «مرگ بر نجم الدین» بود.



در این حال، کارخانه ایران خودرو گفته که خواب آلودگی و بی احتیاطی راننده دلیل این حادثه بوده است و توضیح بیشتری در این باره نداده است، و گزارشگر تلویویزیون دولتی ایران نیز درباره راننده کامیون گفته است:« پس از این حادثه، راننده کامیون بلافاصله دستگیر شد تا زوایای حادثه مشخص بشود.»



اما به نظر می رسد که دلیل ارائه شده از سوی کارخانه ایران خودرو در مورد علت حادثه، مورد قبول شماری از تشکل های کارگری قرار نگرفته است.



برای مثال،جمعی از کارگران ایران خودرو با انتشار بیانیه ای، خواستار مجازات فوری آنچه که «قاتلان» چهارکارگر مقتول شدند و انگشت اتهام را به سوی مدیریت ؛ روابط عمومی منابع انسانی و حراست کارخانه ایران خودرو نشانه گرفتند.



همچنین سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه ای، «نبود ایمنی کار و حذف بازرسی کار» را از جمله دلایل وقوع این حوادث دانست و خواستار تشکیل گروهی برای تحقیق درباره این واقعه شد.



اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز با اشاره به فشارهای وارد آمده بر هزاران کارگر این کارخانه در سالیان اخیر گفت که مبارزه متحدانه کارگران سراسر ایران می تواند به آنچه که « بردگی موجود و جان باختن کارگران در محیط های کار» نامید، پایان دهد.



همچنین اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بیانیه ای با اشاره به حوادث متعدد در کارخانه ها و معادن ایران خواستار تحقیق و بیان صادقانه علت وقوع آن به افکار عمومی شد.



حسن صادقی، معاون دبیر کل خانه کارگر تهران، نیز گفت: مطابق قانون، کارفرما نمی‌تواند بدون پیمان دسته جمعی معتبر، برای کارگران بیش از دو ساعت اضافه کاری تعیین کند.



وی با اشاره به اینکه در شرکت ایران خودرو هیچ تشکل صنفی کارگری، حتی سورای اسلامی کار، فعالیت ندارد، گفت: روز اربعین، ‌روز تعطیل رسمی است که مطابق قانون کار، کارفرما نمی تواند بدون توافق با کارگر و تشکل صنفی کارگری در این روز، کارگاه یا کارخانه را دایر کند.



این مسئول خانه کارگر همچنین گفت که در سال‌های گذشته، مسئولان ایران خودرو از طریق اضافه کاری‌های طاقت فرسا، بر کارگران فشار آورده‌اند.





بحث اضافه کاری نیز از سوی مجید باقری، معاون منابع انسانی گروه صنعتی ایران خودرو، تایید شده است که روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: حضور کارکنان این شرکت در محل کار در روز اربعین به دنبال برنامه ریزی برای رکورد شکنی تولید در دهه فجر امسال صورت گرفت.



در این حال، حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس، از بررسی این حادثه در جلسه روز یکشنبه مجلس با وزیر صنایع خبر داد.